آشنایی با ابزار گوگل وبمستر تولز

نویسنده : علیزاده
آشنایی با ابزار گوگل وبمستر تولز
آشنایی با ابزار گوگل وبمستر تولز
بازدید: 3,264
تاریخ انتشار : 1392/10/10
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...

آشنایی با ابزار گوگل وبمستر تولز

این روز ها خیلی از وبمستر ها از ابزا گوگل وبمستر استفاده می کنند به همین خاطر تصمیم گرفتیم این ابزار مفید و پرکاربرد را برای تمام کاربران و وبمستر ها معرفی کنیم. با ما همراه باشید …

معرفی ابزار گوگل وبمستر تولز

معرفی ابزار گوگل وبمستر تولز

در اصل ابزار گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) راه ارتباط شرکت گوگل با مدیران و صاحبان وبسایت ها است.

با کمک گوگل وبمستر می توان مشکل موجود در سایت را برطرف کرد.

هنوز هم هستند مدیران و صاحبان وبسایت هایی که فقط تعریف ابزار وبمستر گوگل را شنیدند و هنوز از کارکرد آن اطلاعی ندارند.

نحوه استفاده از ابزار گوگل وبمستر

برای استفاده از این ابزار ابتدا باید یک اکانت جیمیل داشته باشید.

سپس وارد سایت گوگل وبمستر شوید ؛ Google Webmaster

حالا شما باید تائید کنید که مدیر سایت هستید, برای اینکار گوگل به شما یک فایل HTML کم حجم میدهد که می بایست در root هاست خود آپلود کنید.

بعد از تائید شما توسط گوگل وبمستر وارد پنل کاربری خود می شود که ابزاری را در اختیار شما می گذارد.

این ابزار را به ترتیب در زیر معرفی می کنیم.

داشبورد اصلی ابزار
پس ازاینکه سایت خود را درون ابزار تائید کردید، می توانید وارد آن شوید و داده های محتلف سایت را بررسی کنید. نخستین نمای ابزار که به چشم می خورد، داشبورد اصلی آن است. در این بخش می توانید برخی از اطلاعات مرتبط به سایت را به صورت اجمالی بررسی و پیام های ارسالی از سوی Google را مشاهده کنید. در ادامه هریک از ویجت های موجود در داشبورد را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.
بخش پیام های مدیر سایت
درصورتیکه Google بخواهد با مدیران وب ارتباط برقرار کند، از این بخش اقدام می کند؛ به عنوان مثال چنانچه برخی از صفحات با بدافزارها آلوده شده باشند، تعداد بی شماری از صفحات درون سایت شناسائی شده باشند که احتمالا نشانه ای از بروز مشکلات در آینده باشد، و یا حتی نصب فعلی WordPress سایت نیاز به آپدیت داشته باشد تا منافذ امنیتی موجود درون پلتفرم آن برطرف شوند، مدیر وب در این بخش پیام دریافت می کند. تمامی پیغام ها لزوما نگران کننده نیستند؛ امکان دارد به مدیر وبی که یک یا چند صفحه سایتش ترافیک بالائی دریافت کرده اند، تبریک گفته شود.
تنظیمات
با کلیک بر روی علامت چرخ دنده در بخش سمت راست بالا می توانید ابزارهایی را که پیش از این درون منوی تنظیمات پیکربندی گنجانیده شده بودند مشاهده کنید.
Preference های ابزار مدیران وب
در این بخش می توانید مشخص کنید تمایل دارید از پیام های دریافتی روزانه مطلع شوید یا خیر؛ به علاوه می توانید اکانت ایمیل دلخواه خود را بدین منظور مشخص کنید.

تنظیمات سایت
در این بخش می توانید اطلاعاتی از سایتتان در اختیار Google قرار دهید؛ متاسفانه کشور ایران در لیست اهداف قرار ندارد.
به علاوه می توانید دامنه دلخواه خود را مشخص کنید تا سایتتان درون نتایج جستجو با www و یا بدون آن نمایش داده شود. بسیاری از سایت ها پیش از این، دامنه ممتاز خود را از طریق تگ canonical مشخص کرده اند، درنتیجه نیازی به چنین تنظیماتی ندارند.
با تنظیم گزینه فرکانس خزیدن درون سایت می توانید نرخ خزیدن عنکبوت Google درون سایتتان را کاهش دهید. تنها درصورتی چنین کاری کنید که مشخص شده باشد سرور سایت در اثر خزیدن های مکرّر عنکبوت دچار مشکل می شود. در حالت کلی نرخ خزیدن عنکبوت های Google می بایست به نحوی تنظیم شود که با فرکانس تهیه و آپدیت محتوا درون سایت همگام باشد.
تغییر آدرس سایت
درصورتیکه برحسب تصادف تصمیم گرفتید کل سایت را به دامنه جدیدی منتقل کنید، می توانید در این بخش Google را نیز در جریان قرار دهید. پس از فعال کردن سایت جدید و redirect دائمی صفحات سایت قدیمی به سایت جدید با استفاده از ۳۰۱ redirect و درنهایت افزودن و تائید سایت جدید درون ابزار مدیران وب Google، می توانید وارد این بخش شوید و کل اتفاق را به اطلاع Google برسانید. بدین ترتیب روند اندیس گذاری سایت جدید نسبت به حالتی که قرار باشد Google خودش سایت را کشف و ۳۰۱ redirect ها را دنبال کند، اندکی سریعتر طی خواهد شد.
ویژگی های برنامه Google Analytics
درصورتیکه تمایل داشته باشید داده های GWT را درون Google Analytics (GA) مشاهده کنید، می توانید به کمک این ابزار سایت خود را به اکانت GA پیوند دهید. کافیست یکی از اکانت های دلخواه GA خود را انتخاب کنید تا به سایتتان پیوند زده شود. درصورتیکه اکانت GA نداشته باشید، می توانید در این قسمت اکانت جدیدی ایجاد کنید.
کاربران و صاحبان سایت ها
در این بخش می توانید لیستی از کاربران تائید شده درون اکانت را مشاهده کنید و سطح دسترسی هریک را معین کنید. به علاوه می توانید کاربران جدیدی را نیز به اکانت اضافه کنید.
صاحبان سایت ها به تمامی آیتم های سایت دسترسی دارند.
کاربران با دسترسی “کامل”، می توانند به جز اضافه کردن کاربران جدید، لینک دهی به اکانت GA و اطلاع رسانی به Google درخصوص تغییر آدرس سایت، هر کار دیگری انجام دهند.
کاربران با دسترسی “محدود”، به غیر از محدودیت های عنوان شده برای کاربران دارای دسترسی “کامل”، چنین وضعیتی خواهند داشت: می توانند داده های پیکربندی را مشاهده کنند، نمی توانند درخواست حذف URL و یا Submit نقشه سایت یا URL داشته باشند، نمی توانند درخواست بررسی مجدد وضعیت سایت داشته باشند و فقط می توانند ارورهای ناشی از خزیدن عنکبوت ها و اخطار وجود بدافزار را بررسی کنند. (اما نمی توانند بر روی هیچ یک از آنها مارک “اصلاح شده” بزنند.)
جزئیات ارزیابی
در این بخش می توانید هرگونه مشکل و یا حل مشکلات قبلی درخصوص ارزیابی وضعیت را ملاحظه کنید.
پیوند دادن اکانت ها
در این بخش می توانید اکانت های مختلف Google را به اکانت GWT خود پیوند دهید، تا هریک به عنوان اکانت رسمی متصل به سایت شناسائی شوند. چنین اکانت هایی به داده های GWT دسترسی ندارند ولی می توانند از طرف سایت کارهایی انجام دهند. (مثلا برای سایت اکانت رسمی YouTube ایجاد کنند و یا از طرف سایت درون Google+ پست منتشر کنند.)
به منظور پیوند دادن کاربران کافیست:

  • بر روی گزینه “افزودن کاربر جدید” کلیک کنید.
  • آدرس ایمیل اکانتی که قصد دارید به GWT پیوند دهید را وارد کنید.
  • نوع پیوند را مشخص کنید.
  • گزینه “افزودن” را انتخاب کنید.

به منظور پیوند دادن صفحه Google+ خود درصورتیکه مربوط به همان اکانت GWT باشد، نیازی به اقدامات اضافی نیست؛ درغیراینصورت چنانچه از اکانت دیگری استفاده می کنید، کافیست:

  • وارد صفحه Google+ خود شوید.
  • بر روی گزینه پروفایل در بخش سمت چپ کلیک کنید.
  • درون بخش لینک ها، بر روی گزینه “درباره…” کلیک کنید.
  • لینکی به سایت اضافه کنید.
مطالعه کنید:  تاثیر چند زبانه بودن سایت در سئو

نحوه نمایش سایت درون SERP
درصورتیکه بر روی آیکون ؟ در بخش راست منو کلیک کنید، با المان های گوناگونی در حوزه SERP روبرو می شوید.
داده های ساختاربندی شده
در این بخش می توانید اطلاعاتی درخصوص المان داده های ساختاربندی شده که Google درون سایت شناسائی کرده است مشاهده کنید؛ چنین داده هایی ممکنست از سایت Schema.org و یا میکروفرمت های قدیمی تر استخراج شده باشند.
هایلایت داده ها
گزینه هایلایت داده ها به Google کمک می کند تا برخی از انواع داده های ساختاربندی شده موجود درون صفحات را بدون اینکه نیازی به پیاده سازی کد باشد، شناسائی کند.
اصلاح کد HTML
درصورتیکه تگ عنوان و یا توضیحات صفحات مشکلی داشته باشد، GWT در این قسمت به مدیر وب اطلاع می دهد. ازآنجاکه چنین تگ هایی می بایست برای هریک از صفحات به صورت منحصربفرد تعیین شوند و تعداد کاراکترهایشان نیز در بازه معینی قرار داشته باشد، هرگونه مشکلی در این خصوص، در این بخش مشخص می شود. به عنوان مثال درصورتیکه تگ تمامی صفحات، توضیحات مشابهی داشته باشد، موتورهای جستجو اطلاع دقیقی از محتوای صفحات پیدا نمی کنند. چنانچه بر روی هریک از ارورهای این بخش کلیک کنید، توصیف کامل تری از ارور مربوطه مشاهده می کنید و به علاوه لیست صفحات وب شامل ارور را نیز به راحتی بدست می آورید.
مهم ترین لینک های سایت (Sitelinks)
درصورتیکه Google تشخیص دهد سایتی به ازای کلمه کلیدی مشخصی (مثلا نام برند و یا آدرس آن) در نظر کاربران کاملا مطرح و قدرتمند است، درون صفحه نتایج و زیر لینک اصلی سایت، مجموعه ای از لینک های مهم ترین صفحات سایت را لیست می کند. با اینکه نمی توان صفحات دلخواه را برای نمایش در لیست Sitelinks به Google دیکته کرد، با این حال چنانچه تمایلی به نمایش برخی از صفحات نداشته باشید می توانید در این بخش، لینک های موردنظر را حذف کنید.
بدین منظور کافیست ابتدا URL صفحه اصلی Sitelink ها (که لزوما هم صفحه نخست سایت نیست) و پس از آن URL لینکی که قصد دارید از لیست Sitelink ها حذف شود را وارد کنید. توجه داشته باشید ممکنست لینک مربوطه مدتی از لیست حذف شود ولی درصورتیکه Google تشخیص دهد صفحه واقعا مهمی است، مجددا (عموما پس از ۹۰ روز از آخرین آپدیت این بخش از ابزار) درون لیست Sitelink نمایش داده شود؛ از این رو بهتر است به صورت دوره ای لیست خود را چک کنید و در صورت لزوم URL صفحه ناخواسته را مجددا از ابزار حذف کنید. نکته دیگر اینکه بر اساس قوانین Google می توانید تنها تا ۱۰۰ URL را از لیست Sitelink حذف کنید.
ترافیک حاصل از جستجو
کوئری های جستجو
در این بخش می توانید خلاصه ای از مهم ترین کلمات کلیدی که درون موتورهای جستجو یکی از صفحات سایت را نمایش می دهند ملاحظه کنید. توجه داشته باشید که داده های این قسمت درست مانند داده های سایر پلتفرم های تحلیلی مانند GA بدست نمی آیند، بنابراین نباید انتظار داشته باشید آمار و ارقام دقیقا با یکدیگر هماهنگ باشند. در این بخش می توانید مجموعه ای از کلمات کلیدی را که بیشترین ترافیک را به سایت هدایت می کنند، تعداد کلیک ها و میزان تاثیر هریک از کلمات کلیدی، نرخ کلیک بر روی لینک سایت (CTR) و میانگین رنکینگ سایت به ازای هر کوئری خاص را بررسی کنید.
به علاوه می توان همین اطلاعات را به جای کلمات کلیدی، برحسب صفحات تفکیک کرد و پربازدیدترین صفحات سایت را مشخص کرد؛ بدین ترتیب می توان مهم ترین صفحاتی که نیاز به بهینه سازی دارند را بسیار ساده تر شناسائی کرد. چنانکه می دانید صفحه پربازدیدی که رنکینگ ۱۱ دارد، درصورتیکه بتواند در مکان هشتم جای بگیرد، آمار بازدید بسیار بیشتری به دنبال خواهد داشت.
لینک های ورودی به سایت
در این قسمت می توانید دامنه هایی را که بیشترین لینک را به سایتتان داده اند و نیز پست هایی از سایت را که بیشترین لینک را بدست آورده اند بررسی کنید. با اینکه راهی وجود ندارد که بتوانید تمامی لینک های ورودی به سایت که Google تشخیص می دهد را پیدا کنید، با این حال چنانچه درون Google عبارت “link:yoursite.com” را جستجو کنید، لینک های بسیار بیشتری می یابید.
لینک های داخلی سایت
در این بخش می توانید ۱۰۰۰ صفحه ای را که بیشترین تعداد لینک داخلی از سایر صفحات را بدست آورده اند، بررسی کنید. درصورتیکه تعداد کل صفحات سایت محدود باشد، می توانید لیست را به صورت نزولی مرتب کنید تا صفحاتی را که کمترین تعداد لینک داخلی ورودی را دارند شناسائی کنید؛ دراینصورت چنانچه تعداد لینک ورودی به صفحه ای ۰ بود، لازمست از یکی از صفحات سایت به آن لینک دهید و یا آن را به صفحه مرتبط جدیدتری redirect کنید.
اندیس های Google
وضعیت اندیس
گزینه وضعیت اندیس، امکان بررسی وضعیت سایت را درون اندیس های Google فراهم می کند؛ چه تعداد از صفحات را اندیس گذاری کرده اند؟ مساله نگران کننده ای وجود دارد یا خیر؟ به صورت تصادفی بخش وسیعی از سایت را از دسترس Googlebot خارج نکرده اید؟ در این بخش می توانید به راحتی پاسخ تمامی این سوالات را بیابید.
کلمات کلیدی موجود درون محتوا
این بخش مهم ترین کلمات کلیدی موجود درون محتوا که به هنگام خزش در سایت، توسط عنکبوت های Google شناسائی شده اند را به تصویر می کشد؛ اصلی ترین نکته در این قسمت این است که چنانچه در میان کلمات کلیدی، عبارات بی ربط و عجیبی به چشم می خورند، احتمال زیادی وجود دارد که سایت هک شده باشد و کلمات کلیدی به صورت پنهان به محتوای صفحات تزریق شده باشند.
حذف URL ها از اندیس Google
درصورتیکه از مراجع قانونی نامه ای مبنی بر حذف صفحه ای از سایتتان دریافت کرده اید، به صورت اتفاقی اخبار محرمانه ای را منتشر کرده اید و یا درحالیکه شخصی در قید حیات است، درون سایت خبر مرگش را چاپ کرده اید، به نفعتان است هرچه زودتر صفحه موردنظر را از اندیس های Google حذف کنید. مرحله اول اینست که کلا صفحه را حذف کنید و یا آنرا به مکان دیگری ۳۰۱ redirect بدهید تا نتواند اندیس گذاری شود. بدین ترتیب کاربران و خزندگان موتورهای جستجو نمی توانند وارد آن شوند، اما URL همچنان درون اندیس ها باقی می ماند و صفحه درون cache قابل دستیابی خواهد بود. ابزار مدیران وب نیز دقیقا در این مرحله کاربرد خواهد داشت:
URL ئی را که می خواهید حذف کنید وارد کادر مربوطه کنید، گزینه continue را بفشارید و مشخص کنید تصمیم دارید:

  • URL را از موتورهای جستجو و cache آنها حذف کنید
  • کل دایرکتوری را حذف کنید
  • و یا URL را فقط از cache حذف کنید.
مطالعه کنید:  10 راهکار افزایش امنیت وردپرس و جلوگیری از هک سایت

کلیک بر روی گزینه Submit Request، URL مربوطه را به انتهای صف حذف هدایت می کند؛ چنین درخواستی عموما ۲ تا ۱۲ ساعت بعد اجرا می شود.

ارورهای پیش آمده هنگام خزش
در این بخش می توانید ارورهایی را که هنگام خزیدن Google درون صفحات سایت در طول ۹۰ روز گذشته رخ داده اند، بررسی کنید. ابزار مدیران وب امکان ارزشمندی است که به کمک آن می توان مشکلات احتمالی موجود در سایت، اعم از ارورهای سرور، صفحات به اشتباه حذف شده و یا هر مساله دیگری را به سادگی شناسائی کرد. ابزار فوق علاوه بر نمایش تعداد ارورها و صفحات حاوی ارور، به ازای هریک، گراف ساده ای رسم می کند تا بتوانید تشخیص دهید خطای موردنظر به شکل اتفاقی رخ داده (مثلا Code push در بخشی از سایت منجر به وقوع ارورهای پنهان شده) و یا در طول زمان ادامه دار بوده است. از این رو لازمست به صورت منظم به این بخش سر بزنید و مشکلاتی را که ممکن است بر پروسه خزیدن درون سایت تاثیر منفی بگذارند، در اسرع وقت شناسائی کنید. درصورتی که سایتتان در بخش اخبار Google حضور داشته باشد و یا کانال مستقلی برای ارتباط با کاربران از طریق دستگاه های موبایل ایجاد کرده باشد، می توانید ارورهای هر بخش را در تب های مجزا بررسی کنید.
اطلاعات خزش ها
بخش اطلاعات خزش ها، مشخص می کند خزندگان موتورهای جستجو با چه سرعتی صفحات سایت را می خوانند. شاید داده های این بخش در پاره ای از موارد دچار تغییرات شدید شوند، اما بهتر است درصورتیکه تعداد صفحات بررسی شده با کاهش مداومی روبرو شد یا اینکه زمان دانلود صفحات و یا حجم یک صفحه افزایش قابل ملاحظه ای یافت، تغییرات اعمالی بر سایت را تحت بررسی قرار دهید؛ شاید ماژول جدیدی اضافه کرده باشید که حجم سایت را بیش از حد انتظار افزایش داده باشد.
Fetch as Google
در این بخش می توانید صفحات سایت را همانطور که Google می بیند ببینید؛ به کمک ویژگی فوق می توان پاسخ HTTP بازگشتی از سرور، تاریخ و ساعت خزیده شدن درون سایت و نیز کد HTML اعم از ۱۰۰ کیلوبایت نخست متن سایت که قابل مشاهده است را بررسی کرد. بدین ترتیب می توان به راحتی مطمئن شد Google صفحات را همانطور که انتظار داریم می بیند (همانطور که می دانید قرار است خزندگان همان چیزی را ببینند که کاربران مشاهده می کنند) و لینک های خارجی به صورت مخفیانه به محتوای سایت تزریق نشده اند. درصورتی که صفحه موردنظر آنچنان که انتظار داریم باشد، می توانیم با خیال آسوده آن را برای اندیس گذاری به موتورهای جستجو تحویل دهیم. در طول هفته می توانید ۵۰۰ صفحه معمولی را Fetch و در طول ماه ۱۰ صفحه لینک داده (به همراه تمامی صفحات لینک گرفته از آن) را Submit کنید.
URL های بلاک شده
در این بخش می توانید فایل robots.txt خود را بر روی تمامی صفحات سایت تست کنید تا مشخص شود همگی آنها قابل خزش هستند یا خیر. به علاوه می توان تغییرات اعمال شده بر این فایل را بررسی کرد تا معلوم شود تغییرات بر روی تمامی صفحات نتیجه مثبتی می دهند یا خیر.
نقشه سایت
در این بخش می توانید تمامی اطلاعات درخصوص نقشه سایت که در اختیار ابزار مدیران وب قرار گرفته را مشاهده کنید. به منظور تست نقشه سایت خود کافیست بر روی گزینه Add/Test Sitemap کلیک کنید، تا GTW مشخص کند نقشه سایتتان معتبر است یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود، می توانید با خیال آسوده نقشه سایت را با فشردن گزینه Add در همان پروسه قبلی اضافه کنید. توجه کنید که به صورت پیش فرض، تنها نقشه هایی که پیش از این اضافه کرده اید، نمایش داده می شوند. درصورتیکه بر روی تب All کلیک کنید، می توانید تمامی نقشه های اضافه شده توسط کلیه کاربران تائید شده سایت را مشاهده کنید؛ در این بخش می توان نقشه های سایتی که پیشتر Submit شده اند، تعداد صفحات یافت شده درون هریک از آنها و همچنین تعداد صفحات اندیس گذاری شده درون هریک را بررسی کرد. به علاوه چنانچه کوچکترین مشکل احتمالی درون هریک از نقشه ها وجود داشته باشد، می توان به راحتی آن را شناسائی کرد؛ کافی است بر روی لینک هشدار کلیک کنید تا تمامی مشکلات کشف شده را ملاحظه کنید.
پارامترهای URL ها
با معرفی و همه گیر شدن تگ های Canonical، ویژگی فوق این روزها چندان استفاده ای ندارد؛ عملکرد آن نیز بدین صورت است که به کمک آن می توان پارامترهای مخصوصی را درون رشته کوئری URL مشخص کرد که لازم نیست در هنگام بررسی منحصربفرد بودن URL ها در سایت، درنظر گرفته شوند. به عنوان مثال درصورتی که پارامتر tracking ویژه ای درون کمپین خاصی مورد استفاده قرار گیرد، در این حالت صفحه موردنظر دقیقا همان صفحه بدون استفاده از آن پارامتر خواهد بود. بدین ترتیب چنانچه پارامتر tracking را در این بخش وارد کنیم، Google متوجه می شود که در هنگام بررسی URL می بایست پارامتر فوق را نادیده بگیرد.
بدافزارها
درصورتیکه Google در سایتتان نشانه ای از وجود بدافزارها یافته باشد، موارد را در این بخش (و همچنین بخش پیام های سایت) لیست می کند. چنانچه یکی از صفحات خود را درون لیست مشاهده کردید، می توانید با کلیک بر روی گزینه “Request a Review”، مشکل را در اسرع وقت رفع کنید.
ابزارهای تکمیلی
در این بخش می توانید با سایر ابزارها که درون GWT تعبیه نشده اند، اما می توانند برای مدیران وب جالب توجه باشند آشنا شوید؛ ازجمله چنین ابزارهایی می توان به ابزار تست داده های ساختاربندی شده که به مدیران وب امکان می دهد تا پیاده سازی مدل خود را بررسی کنند،Structured data markup helper و سایر ابزارها اشاره کرد.
بخش آزمایشی ابزار
این بخش از ابزار، شامل امکاناتی است که هنوز در دست آزمایش هستند؛ هر زمان که مشخص شود برخی از آنها آماده ارائه رسمی هستند، وارد بخش معمولی GTW می شوند و چنانچه معین شود به اندازه کافی کاربردی نیستند، به کلی حذف می شوند.
آمار و اطلاعات نویسنده
در وضعیت جدید که تمرکز بر روی بررسی اعتبار نویسندگان و ارتباط دادن مقاله به پروفایل Google+ نویسنده آن بیش از پیش شده، به کمک این ابزار می توانید صفحاتی را که خودتان نویسنده شان بوده اید، به راحتی شناسائی کنید؛
جستجوی Customized
در این بخش می توانید درون سایت خود از امکان جستجوی customized Google بهره مند شوید.
عملکرد کلی سایت
این قابلیت از بخش آزمایشی حذف و در سایر قسمت ها گنجانیده شده است.

 

منبع: آوا سایت


سوال یا دیدگاه مرتبط به این مطلب

avatar
تفکیک:   جدیدترین | قدیمی ترین | بیشترین امتیاز
محمدرضا
میهمان
محمدرضا

ممنون، مطلب بسیار مفیدی بود،
خسته نباشید.

رضا علیزاده
میهمان

ممنون 🙂

saleh
میهمان
saleh

سلام ممنون خیلی خوب بود مر30
راستی اگه به ایمیل من یه پی ام بدین ممنون میشم یه کار با شما داشتم.

رضا علیزاده
میهمان

خواهش می کنم.
پی ام ارسال شد 🙂

مهدی
میهمان
مهدی

عالی بود
ممنون

رضا علیزاده
میهمان

خواهش میکنم مهدی جان

wpDiscuz
عضویت در خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه ایمیلی آوا می توانید آخرین اخبار, مقالات آموزشی, قالب های رایگان و هرآنچه که برای داشتن یک وب سایت قدرتمند نیاز دارید در ایمیل خود دریافت کنید.